sobota 11. června 2011

Patka pro slepý steh a jak na ní

Slibovala jsem postup krok za krokem jak funguje patka pro slepý steh. Tady je:


A tady máme onu patku (tato je dodávána k šicím strojům Pfaff):


Já tuto patku používám pro zapošití lemu.
Dejme tomu, že jsem si ušila jeansovou sukni. Jeansovina je pro tuto ukázku mimořádně vhodná, protože je na ní na první pohled vidět rub a líc. Pro vrchní nit jsem použila červenou nit, pro spodní nit - nit bílou.
Suknička je hotová, je zapotřebí dokončit lem. Nejprve ho začistíme, k tomu nám poslouží patka obyčejná.


Lem obrátíme do rubu. Doporučuji si ho teď našpendlit nebo nastehovat.


Čeká nás ještě jedno otočení látky. Tak, aby mezi přehybem a začištěným koncem byl cca 1cm.


A teď už pomalu přichází velká chvíle Patky pro slepý steh


 Navolíme si na stroji slepý steh. U mě je to č. 3/5, 3/6 je slepý steh pro pružný materiál


Přehyb látky se nám opírá o červenou koncovku. Před začátkem šití si zkontrolujeme, zda jehla vpichuje do látky tak, aby zachytila jenom jednu nitku u přehybu látky. Pokud ne, šroubkem doupravíme.


A tady už máme odšito.
Z rubu teď záložka vypadá takto (červený steh se nám schoval mezi mezi látky a už není vidět):


...a líc vypadá takto


zrovna se mi to podařilo na jedničku, jehla zabírala opravdu jen jednu nitku, z líce není vidět nic, jen přehyb látky, který se rozžehlí. Kdo kouká pozorně, nahoře a dole na obrázku je vidět červená litka z lícu, která, když budete šít nití v barvě látky se schová a nic nebude vidět.
Videoukázku pro jiný typ patky je vidět zde.

A pro doplnění ještě, co říká návod:


Neviditelný steh se nejlépe hodí pro neviditelná zakončení lemu, ruční šití přitom odpadá (např. u lemu sukně, kabátu, trenčkotu)
- Začistěte okraj lemu
- Přeložte šířku lemu dovnitř. Nemají-li být vpichy jehly viditelné na lícové straně, musí být doraz B nastaven pomocí seřizovacího šroubu A
- Položte nyní lem opět vně tak, aby okraj lemu přesahoval cca 1 cm
- Nyní vložte látku pod přítlačnou patku tak, že její ohyb se bude posouvat podél dorazu B
- Při vpichu do přehybu látky smí jehla zachytit pouze jedno vlákno látky
- Při skládání lemu pro přišití postupujte jako při ručním přišívání lemu
- Pro přišívání lemu doporučujeme jako vrchní nit průhlednou niť Monofyl firmy Madeira

Toť vše. Hlavně se nebát! Přišití lemu na stroji je určitě mnohem rychlejší než v ruce...

0 komentářů:

Okomentovat